Het belang van onderscheiden

DEEL DIT BERICHT

Horeca komt in vele vormen en maten, maar bij alle zaken draait het natuurlijk om eten en drinken. Wat maakt nou dat je liever bij de een dan bij de ander komt? 

30-09-2021

Onze Mette schreef al over de bedoeling van uit eten gaan, er wordt vaak geïnformeerd naar ‘het concept’. Wij krijgen allebei jeuk van dat woord, wat dacht je van eten en drinken? Al wil dat niet zeggen dat een avond uit niet bijzonder mag zijn. 

In onze vriendengroep hebben we wel eens een test gedaan of we bij een willekeurig restaurant de gerechten van een menukaart konden raden. Bijzonder genoeg was dit vrij makkelijk, het aanbod van veel restaurants is vergelijkbaar en makkelijk per segment in te schatten.

Is dit dan wat gasten willen of is het wat we accepteren? Als je de gast niet meeneemt of laat zien hoe het ook anders kan, hoe gaan mensen dat dan ooit inzien? Is dit een gevalletje kip-en-ei?

Commercieel gezien is het slim om in te spelen op de wensen van je gasten. De vraag is echter of het waar is dat gasten blij worden van een voorspelbare kaart. Als het aanbod bepalend is voor wat de gast kiest, kunnen we daar dan niet veel meer mee bereiken? Stel dat grote supermarkten vanaf nu alleen nog maar biologisch of verantwoord eten verkopen, gaan de klanten dan niet vanzelf mee? Of willen de klanten enkel kiloknallers en kopen ze anders niks te eten?

Ik geloof in het toevoegen van een stukje eigenheid in wat je doet, de wereld wordt niet bepaald mooier van eenheidsworst. Ik word zelf veel blijer van een unieke dan een universele ervaring, wat in mijn ogen niks met het segment van horeca te maken heeft. Of je nu hamburgers of een zesgangenmenu serveert. Het heeft te maken met creativiteit, met vakidiotrie en er bewust voor kiezen om niet bij de massa te willen horen.

Het is geen ode aan gekker, aparter en anders omdat het anders moet. Juist niet zelfs. Creativiteit zou een aanvulling op de kwaliteit moeten zijn en niet andersom, het zou kwaliteit nooit moeten overschaduwen. Probeer dan ook júist om uit te blinken in hetgeen je doet, door de béste hamburger te maken, geserveerd door onwijs leuke mensen. 

Maar hoe doe je dit dan? Begin bijvoorbeeld bij het onderscheiden ten opzichte van je buren. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de gast is het wel zo leuk om in hun eigen omgeving iets te kiezen wat het beste bij hun past. Je hoeft er niet voor iederéén te zijn, maar voor de mensen die zoeken wat jij biedt. Juist door keuzes te maken kun je je focussen en wordt het makkelijker om je gewenste publiek te bereiken. En dat zullen de gasten dan vast opmerken en waarderen…

 

Bas Mittelmeijer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze nieuwe evenementen en krijg geweldige recepten van onze chef.